خوب نیوز
راهنمای کامل درمان ارتودنسی
جمعه 16 تير 1402 ساعت 8:42 | بازدید : 68715 | نویسنده : tarANEH | ( نظرات )


ارتودنسی متحرک به دستگاه‌های مختلفی گفته می‌شود که برای صاف کردن و تراز کردن دندان‌ها یا صاف کردن دهان و اصلاح باریکی، بیرون زدگی یا پس‌رفتگی آن‌ها در دهان قرار می‌گیرند، اما در طول درمان به دندان‌ها متصل نمی‌شوند. درست شد

بسیاری از ما لبخند کاملی نداریم، دندان هایمان کج، کج، کج و یا یکی از فک هایمان عقب یا جلو است و در نتیجه به طور کلی دندان هایمان صاف و تمیز نیست و نداریم. شما به نیش مناسب نیاز دارید. بایت شامل ارتباط دندان ها با یکدیگر است، به خصوص زمانی که دهان بسته است.



درمان ارتودنسی چقدر اهمیت دارد؟

اگر همه دندان‌های ما از هم راستا نباشند و برخی از آن‌ها کج یا عقب یا عقب رانده شوند یا مشکلات دیگری داشته باشند که شکاف‌های کوچکی بین آن‌ها ایجاد کند، هر ذره‌ای که می‌خوریم دائماً بین دندان‌هایمان گیر می‌کند. تمیز کردن این نواحی با مسواک یا نخ دندان بسیار سخت است و ممکن است نتوانیم آنها را به خوبی تمیز کنیم. در این شرایط فضای بین دندانی محل تجمع ذرات باقیمانده و فعالیت باکتری در دهان است. به همین دلیل، کسانی که دندان های صاف، مرتب و هم تراز ندارند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و عفونت لثه هستند.

از سوی دیگر، تمام دندان ها باید در موقعیت مناسبی برای جویدن غذا و تلفظ صحیح کلمات و حروف باشند. در غیر این صورت ممکن است در جویدن و صحبت کردن مشکل داشته باشید.

دندان های کج و نامرتب هر بار که غذا می خوریم به برخی از دندان ها فشار زیادی وارد می کند. این فشار می تواند برای آنها بیش از حد باشد و باعث ایجاد ترک های کوچک و یا سایش زیاد آنها شود. مفصل فک نیز تحت فشار زیادی است که با درمان ارتودنسی می توان تمامی این مشکلات را برطرف کرد.



چه کسانی به درمان ارتودنسی نیاز دارند؟

کسانی که مشکلات زیر را دارند باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند:

دندان های کج و نامنظم

بیرون زدگی یا عقب ماندن برخی از دندان ها در مقایسه با دیگران

له شدن یا له کردن جزئی چند دندان (یعنی قسمتی از دندان یا کل دندان زیر لثه باقی می ماند)

برجستگی یا تغییر شکل در یکی از فک ها

فک بالا باریک و کوچک

گرفتگی و شلوغی دندان ها

بین دندان ها فاصله وجود دارد

عدم تقارن لبخند

وجود دندان های اضافی یا دندان هایی که از موقعیت اشتباه بیرون زده اند



انواع ارتودنسی پرتابل

دو نوع اصلی دستگاه های ارتودنسی متحرک الاینر و نگهدارنده هستند.

1. Aligner یا Invisalign

ارتودنسی شفاف در درمان ارتودنسی متحرک

Aigner (Invisalign) یک ورقه ترموپلاستیک بی رنگ است که وقتی دندان های شما را لمس می کند هیچ کس متوجه آن نمی شود. الاینرها برای حرکت و تراز کردن دندان ها طراحی شده اند. بسته به وضعیت دندان‌های شما، متخصص ارتودنسی تعداد معینی از الاینرها را برای استفاده متناوب طراحی می‌کند و هر دو هفته یک‌بار آن‌ها را با موارد جدید جایگزین می‌کند.

2. نگهدارنده یا بریس

نگهدارنده یا تثبیت کننده در براکت های قابل جابجایی

نگهدارنده یا تثبیت کننده ارتودنسی وسیله ای است که پس از پایان درمان ارتودنسی با براکت یا الاینر استفاده می شود. در این مدت زمانی که به یک لبخند ایده آل می رسید، تثبیت کننده دندان های شما را در جای خود نگه می دارد.

دلیل نیاز به نگهدارنده این است که دندان ها تا مدتی پس از درمان ارتودنسی پتانسیل حرکت و به خصوص بازگشت به موقعیت قبلی خود را دارند. بنابراین، یک تثبیت کننده ارتودنسی باید برای مدتی (گاهی برای همیشه) استفاده شود تا دستاوردهای درمان ارتودنسی حفظ شود. مدت زمان استفاده از این دستگاه ارتودنسی توسط پزشک تعیین می شود.

 

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک به شرح زیر است.

مازاد

مسواک زدن آنها آسان است زیرا پلاک را از دهان خود جدا می کنید و طبق معمول مسواک می زنید. در ارتودنسی ثابت، مسواک زدن مشکل است زیرا باید فضای بین دندان ها و سیم و قسمت هایی از تجهیزات ارتودنسی که به دندان ها متصل می شوند را در نظر بگیرید.

تمیز کردن وسایل ارتودنسی متحرک نیز بسیار ساده است. کافی است این دستگاه را از دهان خود خارج کرده و با مسواک زیر آب روان تمیز کنید.

احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه کمتر است زیرا به راحتی می توانید دندان ها و وسایل خود را تمیز کنید.

بر خلاف ارتودنسی ثابت، لکه های سفید روی دندان ها ایجاد نمی شود. در ارتودنسی ثابت، در محلی که براکت یا نوار چسبیده می شود، پلاک و باکتری در برخی از قسمت های دندان جمع می شود تا دندان ها به طور کامل تمیز نشوند و در نتیجه دندان مواد معدنی خود را در اثر فعالیت دندان از دست می دهد. باکتری ها در این نواحی لکه های سفید روی دندان ها ایجاد می شود که دائمی هستند.

در صورت لزوم می توان دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کرد.

در حالی که در حال غذا خوردن هستید، می توانید بریس های بدون علامت را از دهان خود بیرون بیاورید و هر چه می خواهید بخورید. هنگام استفاده از بریس های ثابت، باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنید زیرا می تواند به براکت ها آسیب برساند.

اگر به جای بریس از الاینرها استفاده کنید، از نامرئی بودن آن بهره مند شده و در نتیجه لثه های شما تاثیری در زیبایی لبخند شما نخواهد داشت.

معایب

اگرچه ارتودنسی متحرک یا غیر ثابت مزایای قابل توجهی دارد، اما نباید از معایب آن غافل شد.

در حالی که تراز کننده در دهان شماست نباید چیزی بخورید. تنها چیزی که می توانید مصرف کنید نوشیدن آب است. جویدن با تراز آن را خراب می کند.

در مورد فنجان های شفاف، اگر مراقب نباشید و نوشیدنی های رنگی بنوشید، فنجان کدر و کدر می شود.

باید در نظر داشته باشید که صفحه ارتودنسی همیشه تا حد امکان در دهان شماست (22 ساعت در روز) به جز زمانی که غذا می خورید و دندان های خود را مسواک می زنید. اگر دائما فراموش کنید که آن را در دهان خود بگذارید یا از انجام آن امتناع کنید، نه تنها درمان شما به نتیجه نمی رسد، بلکه می توانید وضعیت دندان های خود را بدتر کنید. اگر فکر می کنید ممکن است همیشه ترازهای خود را فراموش کنید و نمی توانید متعهد به استفاده از بریس متحرک باشید، بهتر است از بریس های ثابت استفاده کنید.

هنگامی که پلاک را از حفره دهان خارج می کنید، باید آن را کاملا بشویید و فقط در یک ظرف مخصوص قرار دهید. در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که آن را از دست بدهید یا ارزشش را ندارد.


شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟

طول درمان بستگی به وضعیت دندان شما دارد. در مورد بریس‌ها، اگر درمان جامع ارتودنسی انجام داده‌اید یا دندان‌هایتان مسافت زیادی را جابجا کرده‌اند، احتمال رویش مجدد دندان‌ها بیشتر است. در نتیجه، اغلب مجبور هستید از عملکرد حفظ برای مدت زمان طولانی تری استفاده کنید. در مورد بریس ها، مدت زمان درمان بستگی به وضعیت دندان ها دارد. معمولاً یک تا دو سال طول می کشد تا همه دندان ها صاف شوند.

مراجعه به ادامه مطلب:  https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز



|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس taranemag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 35
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 755
:: باردید دیروز : 121
:: بازدید هفته : 876
:: بازدید ماه : 755
:: بازدید سال : 55338
:: بازدید کلی : 280871